Feb 1, 2012

selamat pergi


warkah- bau

kau tahu, perasaan meninggalkan lebih sakit dari perasaan ditinggalkan.

ya, kalau kau yang memang beria mahu pergi dan meninggalkan,
kau tak akan rasa sakit nya.
ini kalau bukan kau yang mahu bukak jalan kesana, 
jalan yang pisahkan kau dengan dia.
dia itu; seorang yang kau dah tumpahkan sayang padanya.

kau terpaksa pergi.
gagahkan diri dan tabahkan hati.
untuk pergi, bukan senang.; kalau di hati kau tak ingin.

tapi jalan kau dan dia sudah ada beza.
kau punya haluan sendiri sekarang.
dia jugak ada tempatnya sendiri; yang jauh dari kau.

kau tahu, bukan senang.

bila kau amati wajah dia.
senyum yang selalu ada, hilang.
riak sedih bagi amaran; hujan lebat bakal turun dari matanya.

saat itu, kau cuma fikir; 
Tuhan, biar aku seorang yang rasakan sakitnya, jangan pada dia’.

tapi daya kau takada.
kau dengan dia, takboleh lagi sama sama.

iya, sakitnya memang pada yang ditinggalkan jugak.
tapi aku pikir, meninggalkan lebih lagi peritnya; bila kau terpaksa, bukannya rela.
ini hati yang rasa, bukan aku saja bikin cerita.

jadi kalau aku; lebih baik aku yang ditinggalkan, dari aku yang meninggalkan.

1 comment: