Jun 21, 2011

randomly speaking

killing me softly (cover) -colby caillat

segaris pertanyaan, out of nowhere.
seorang kenalan tiba tiba aju soalan pada aku;

‘apa awak buat kalau orang yang awak sayang benci kat awak?’

dan aku dengan tak ambik masa memikir barang lima saat terus jawab;

‘saya stop sayang kat dia.’

ala ala heartless, emotionless, thrasher je aku bagi jawab kat tanya tu.
heh.

macam nak stop sayang kat somebody yang memang kita sayang tu;
sesenang naik lif pergi tingkat dua, sesedap makan nasi briyani ayam goreng sambal udang.
dan lepastu memang lah aku pikir ulang ulang, dapat ke kalau aku lah, nak stop macam itu saja?

sekejap, tapi aku memang agak protective kat diri sendiri.
dan kalau aku tahu akan sakit, aku takkan buat.

heh lagi sekali, cakap memang senang.

kadang kita kata lah kita nak buat itu, nak buat ini, bila kita dalam satu satu keadaan.
tapi realiti yang jadi, selalunya, tatkala kita betul betul dalam situasi itu, takjadi pun apa semua yang konon kita dok cakap nak buat tadi tu.
selalunya, memang macamtu.
ini jadi dekat aku, heh.

manusia, depan lain belakang lain.
kalau kau macam baik dengan orang, ketawa gelak gelak sama sama apa semua, kau percaya kat orang orang itu.

tapi kau tak akan dapat teka, telah hati orang.

dan tak mustahil sekejap lagi orang orang itu boleh buat kau susah; dengan niat dan sengajanya.
masa itulah kau pikir betul salah segala kebaikkan dan kepercayaan kau kat orang orang itu.

dalam dunia ni, relevan ke letakkan kepercayaan atas orang lagi?

aku taktahu jawab untuk itu.
hidup ni, dunia ni; risiko saja dalam dia.
kau buat silap lepastu kau belajar kan?
eloklah tu, I guess.
ini jadi dekat seseorang yang tahu-aku-luar-dalam.

malu, segan, muka panas, hati lari tempo.
kau nak cakap tapi kau takboleh.
kau nak kasitahu yang kau rindu, tapi kau malu.
kau nak luah yang kau suka, tapi kau segan.
kau nak kata yang kau sayang, tapi kau taknak jatuh ego.

ya, ego itu letak atas kepala; baru kau jadi manusia bermaruah!

selalu kita takdapat cakap ikut sukahati apa yang terpikir, terlintas, terasa.
sebab bukan senang macamtu.
macam macam lagi nak pikir, nak timbang.
malu, segan, ego, mana-nak-letak-muka; takboleh.
ini jadi dekat; no comment!

hari ini memang aku nak membebel. vain much, ey?
vain much, yes, I guess.
may He bless.

No comments:

Post a Comment